Monday, November 15, 2010

doa

ini hanya pandangan aku. mungkin ada benar. mungkin ada salahnya.
kalau sebelum ini, (sekarang juga ada) selalu dengar (baca) orang cakap (tulis/taip pun dikira sekali la), "aku doakan ko bla bla bla (perkara2 yang si empunya yang didoa inginkan dan harapkan). tetapi recently, aku selalu juga dengar orang komen balik, dan kadang-kala siap request lagi, jangan bagitau kalau mendoakan dia. diam diam saja. alasannya, doa lebih baik, orang yang didoakan tu tak tahu.

hmmm...

memang aku akui ada benarnya. tetapi apa lah salahnya si dia mengkhabarkan dia doakan kamu, sekurang-kurangnya kita tahu ada orang bersama kita. mungkin dia tidak sempat pun nak menadah tangan ataupun terlupa terus di baris doa2nya yang lain, doa untuk kita tu. pada ketika dan saat dia menulis, 'aku doakan ko ........' tu telah terniat di hatinya kata-katanya. itu kan sudah menjadi doa. bersyukur lah.. terima dengan hati terbuka. juga sebagai motivasi diri.

kalau yang dikatakan doa lebih baik tanpa pengetahuan orang yang kita doa tu, dalam fahaman aku, (yang mungkin salah ini), tak perlu lah diwar-warkan, seperti ' aku dah doakan ko jugak..' 'dia dapat kerja tu, aku lah yang doakan sama tu'... haih.. abis hebat lah kau kan. huhu.. itu dah jadi riak dan menunjuk-nunjuk pulak. kalau betul kau tak mahu memberitahu, betul, diamkan saja. hanya urusan kau dan Allah semata-mata. hanya Allah yang tahu, keikhlasan kau mendoakan mereka.


No comments: