Wednesday, November 17, 2010

sahabat

dedicate to my dearest friend mazlina

maz,
sorry. aku jauh.
kalau aku dekat pun ntah apa aku boleh buat.
sama juga. dengar. tu saja.
useless kan aku.

aku tak ada kata untuk ko.
aku tak ada jalan untuk ko.
aku tak mampu nak pujuk ko.
apa lagi nak bangun kan ko.
useless kan aku.

aku hanya dapat rasa sakit ko.
sakit yang orang tak nampak.
sakit yang orang tak paham tanpa pernah rasa.
tapi apa guna? bukan aku ada ubat bius pun
yang boleh tolong kurangkan sakit ko.
useless kan aku.

sumpah.
kalau aku punya kuasa.
aku dah pukul dia sampai lunyai.
aku dah hilangkan setiap rasa ko terhadap dia.
aku dah bomohkan dia bagi gila, sasau sampai tak kenal diri.
aku benci dia. benci yang amat.
dah lama dia buat macam ni.
kalau aku doakan dia kena panah kilat, dosa tak aa?

maz,
ya, aku kawan yang useless.
tapi ko selalu ada Dia.
teruskan cerita dengan Dia ok.
jangan putus asa.

aku pun ada.
ceritalah.
telinga aku ada untuk dengar.
mata aku ada untuk sama-sama nangis.
mulut aku ada untuk pujuk apa yang daya.
hati aku ada untuk terus sama-sama doa.

Monday, November 15, 2010

doa

ini hanya pandangan aku. mungkin ada benar. mungkin ada salahnya.
kalau sebelum ini, (sekarang juga ada) selalu dengar (baca) orang cakap (tulis/taip pun dikira sekali la), "aku doakan ko bla bla bla (perkara2 yang si empunya yang didoa inginkan dan harapkan). tetapi recently, aku selalu juga dengar orang komen balik, dan kadang-kala siap request lagi, jangan bagitau kalau mendoakan dia. diam diam saja. alasannya, doa lebih baik, orang yang didoakan tu tak tahu.

hmmm...

memang aku akui ada benarnya. tetapi apa lah salahnya si dia mengkhabarkan dia doakan kamu, sekurang-kurangnya kita tahu ada orang bersama kita. mungkin dia tidak sempat pun nak menadah tangan ataupun terlupa terus di baris doa2nya yang lain, doa untuk kita tu. pada ketika dan saat dia menulis, 'aku doakan ko ........' tu telah terniat di hatinya kata-katanya. itu kan sudah menjadi doa. bersyukur lah.. terima dengan hati terbuka. juga sebagai motivasi diri.

kalau yang dikatakan doa lebih baik tanpa pengetahuan orang yang kita doa tu, dalam fahaman aku, (yang mungkin salah ini), tak perlu lah diwar-warkan, seperti ' aku dah doakan ko jugak..' 'dia dapat kerja tu, aku lah yang doakan sama tu'... haih.. abis hebat lah kau kan. huhu.. itu dah jadi riak dan menunjuk-nunjuk pulak. kalau betul kau tak mahu memberitahu, betul, diamkan saja. hanya urusan kau dan Allah semata-mata. hanya Allah yang tahu, keikhlasan kau mendoakan mereka.


Monday, November 8, 2010

diri

cari diri SENDIRI
bukan cari orang lain dalam diri kita
tidak semestinya baik untuk dia dan mereka
baik juga untuk kita

kalau dah rezeki kita
kalau dah jodoh kita
kenapa perlu takut dapat kat orang lain?
kenapa perlu takut tak dapat?

mungkin...
mungkin Allah simpan dulu bahagian kita
sebab Allah tunggu kita tunaikan yang sepatutnya

hmm..
untuk mak ayah dah cukup?
untuk adik-adik?

Sunday, November 7, 2010

sangka baik

belajar bersangka baik
adakala kita tak mungkin mampu cuba berada di dalam kasutnya
kita tak mungkin mampu memahaminya
cukup lah sekadar bersangka baik
cakap lah yang menggembirakannya
no harm pun
x rugi sedikit pun
untung? x kisah lah ada ka tak.
janji tak rugi kan.

Saturday, November 6, 2010

pantai

Port Dickson
02 Nov 2010

Terima kasih chenta :)

Friday, November 5, 2010

291

aku yakin ini bukan yang terakhir kali nya

kerana kamu
jiwa aku
penyelamat aku
peneman aku
sahabat aku

kerana kamu
aku punyai sesuatu yang hebat sejak hampir seabad lama dulu
aku pegang ijazah sarjana muda 4 tahun dulu
aku ada teman meluah cerita
aku tak pernah sunyi dan bosan

kamu
yang terlalu setia
yang jarang sangat menyusahkan aku
yang selalu ada

aku amanahkan kamu kepada cinta hati ku
kepada orang yang aku paling sayang dan percaya
selepas mama abah ku
orang yang ku pasti akan kembalikan kamu kepada ku

sungguh aku sayang sangat kepada kamu

chenta,
tolong jaga sepenuh hati ya

Tuhan,
tolong tengok2kan mereka ya


-nasrah-
kisah aku dan acer travelmate 291
since 2002