Sunday, February 7, 2010

hidayah

(dayah, bukan pasai hang, if u ever read my blog..haha)

i'm talking about hidayah or petunjuk daripada Allah.
how magic it worked..to me n people around me.

1. N bukan nama sebenar. mengalami kekeliruan dan kecelaruan fikiran utk membuat keputusan nak kawin ke tak. ngan lelaki yang bergelar tunangnya. tetapi dia tak dak perasaan apa2 kt laki tu. jeng jeng jeng..yg dia tau laki tu baik..tp tak ensem sgt. haha..rekemen drp family. maka beliau mengambil keputusan berjalan2 ambik angin, rehatkan minda di tesco. masa jalan2 tu, suasana n keadaan adalah seperti biasa. cuma hari tu beliau lebih 'memerhati'..keluarga dan suami isteri yang pegi bershopping hari tu. happy. walaupun pada fizikal, biasa-biasa. elok terjaga si isteri dengan keadaan si suami yang tak lah gempak sgt.
kini, beliau bergelar isteri.

2. F bukan nama sebenar. penat dibebel2 oleh aku supaya redha dengan segala kepayahan yang berlaku. penat beliau baca buku berkodi2 untuk cari motivasi diri. tetapi beliau masih belum boleh menerima kenyataan dan redha. yang bestnya, pada suatu malam, sedang menonton cerekarama di tv3, ummi aida berkata, saya redha dengan ketentuan Tuhan. lalu F tersedar yang beliau perlu redha.

banyak lagi cerita2 lain...

bayangkanlah..dengan berjalan2 di tesco. terdetik hati untuk menerima lelaki tu sebagai suami. dengan tgk tv, bleh dapat ilham utk berubah dan redha. hebatkan kuasa Allah. kalau Dia kata Dia akan bagi hidayah tu, bila2 masa pun buleh. tak semestinya masa dok solat atau dengar ceramah agama. tapi kalau solat tak berenti, tengok perangai asik mendengki dengan orang lain..mungkin Allah belum sampaikan hidayah tu kot. insyaAllah ada nanti..

semoga kita sentiasa diberi petunjuk dan hidayah daripadaNya..
amin..

6 comments:

jamal said...

Kadang2 dia bagi kita hidayah dalam bentuk ujian. Allah itu Maha Pengasih.. Dia tidak mau kita terus terumbang-ambing.

Nurhafiza bt Abd Razak said...

kak nasrah, long time x baca blog akak...but this entry very touching ar...hehehe.....

~nasrah~ said...

jamal: totally agree!

fiza: haha..touching? good for u.

mrahfa said...

Betul2, setuju. Semoga kita sentiasa diberi petunjuk oleh-Nya.

msApple said...

btol laa tuu... bnyk blaja dr kak nasrah.. thank u..

~nasrah~ said...

ahfa: thanks for dropping by..=)

eija: haha..i learnt from ppl around me! that would include you.