Sunday, September 13, 2009

aku cikgu


sungguh, amanah itu sangat berat
macam tak tertanggung rasa

aku bahagia di samping mereka
gelak gumbira (tepuk tangan sama-sama)
riuh rendah
hingar bingar aku mahu ke pasar
(aiiceeh..tiba2 masuk poem ada apa dengan cinta plak..ekeke)

aku gelabah
setiap kali kaki melangkah ke dalam ruang ilmu itu
boleh kah
dengar kah
faham kah
betul kah

layakkah restu aku dipohon
layakkah tangan aku dikucup

tapi
aku sudah kasih
aku sudah rindu
aku sudah cinta

ini aku. aku cikgu.

6 comments:

pecinta AADC juga said...

haha.. ni pun best jugak.

dan jgn. jgn terlalu meragui diri. kerna apa yg ada dalam diri akan tercermin pada g mengadap padmu itu wahai guru.

"ada malaikat kecil menyulam jaring laba-laba belang".

~nasrah~ said...

hahaha..kadang2 kena question diri supaya dapat berusaha buat yang lebih baik lagi.

amanah tu sangatlah berat.
xleh main2.
kalo tipu pon diorg caya. hehe..

FATENEDAN said...

hingar bingar aku mahu ke pasar
(aiiceeh..tiba2 masuk poem ada apa dengan cinta plak..ekeke)


ahahahhahhahaha..sempattttt..weh,aku nk apply jd cikgu nxt year..tp sandaran..yg kontrak 6 bln nuh..=)

~nasrah~ said...

mari! mari!

apsal sandaran?
kpli dah xde ke?

bulanbintang said...

nas aku sungguh berharap engkau dpt menjadi cikgu yang satu dalam seribu.. sumpah aku ckp sekarang ramai org menjadikan profession perguruan hanya sbg "ganti tikar"(boley ke pakai peribahasa ni?).. rse2 tkde kije yg bersesuain ngn course yg di ambil tyme kt u apply jd gstt.. aku cukup tk faham kenapa skang ramai graduate memilih jln mudah dgn menjadi gstt. hati sebenarnya sikit pon tkde niat utk mendidik anak bangsa.. tp myb dapat almost 2k tu sbb nk jd cikgu.. at least dr tk bt ape2.. aku cukup gembira apabila ramai ingin menjadi pendidik.. tp aku cukup sedey apabila ramai.. begitu ramai sekali yg "take for granted".. masuk kelas pon ala kadar.. mengajar pon ala kadar.. dan hasilnya anak2 bangsa yg ala kadar gak..

aku begitu berharap agar kau jd cikgu yg betol2 dpt mendidik anak2 agar diorang menjadi "orang".. kerana aku cukup letih melihat anak bangsa aku kian hanyut.. dan aku letih dgn cikgu2 yg pg sekolah dgn niat utk menjual "Tupperware", one drop perfume.. sampai lupe anak2 yg dahagakan ilmu yg setia menanti di kelas..

nas aku mendoakan ko jd cikgu yg terbaik.. mendidik anak bangsa agar tidak terus hanyut

p/s : i'm back~

~nasrah~ said...

waah!!

nawaitu yg penting. aku pilih jalan ni bukan sebagai last choice..hanya bila aku yakin ni yg aku nak.

insyaAllah mmg niat aku nk jadi cikgu yang best pon. amanah berat tu..bukan bleh main2. salah ckp pon diorg caya.
hmm..profesion cikgu dh didowngrade sbb2 cam ko ckp tu la..

nway, thanks for the reminder.

p/s: update aa dh back tu.