Sunday, March 29, 2009

worse than that

dalam keindahan aku lalai
teruk aku dikerjakan
mungkin demi sebuah kesedaran
nasib baik Kau beri tali untuk aku pegang
pegangan itu semakin erat
bertuah aku

dalam kehancuran aku jatuh
lebur hingga longlai tiada daya
mungkin demi sebuah dugaan
tapi jalan ku bersuluh
kitab ku berselak
dahi ku bersujud
malam ku berteman Dia

dalam kekuatan kadang-kadang berombak
ada pasang ada surutnya
hingga dijentik sedikit saja
aku merajuk tanpa akal
lebih teruk daripada keji - hina
selepas segala cahaya dan kekuatan itu
aku putus asa - lupa pada ketetapanNya

bodohnya hamba Mu ini
hina kerana mungkin terasa bangga dengan ibadah segalanya
yang tak pernah berguna dibanding dengan pemberianMu
ada lagi kah ruang kemaafanMu wahai Maha Pengampun
adakah ini bicara dari Mu

tolong jangan padam cahaya itu
tolong jangan lepas tali itu

hanya pada MU aku pohon, ya Tuhanku.

*aku rindu Kaabah Mu.



aku takut akan semua dosa-dosa ku
aku takut dosa yang terus membayangi ku
ampuni aku dari segala dosa-dosa ku
ampuni aku, menangis ku bertaubat pada Mu
aku manusia yang takut neraka
namun aku juga tak pantas di surga
- Ungu (Andaiku Tahu)

No comments: