Friday, February 27, 2009

ini berat

Imam Ghazali : Apa yang paling berat di dunia ?

Murid 1 : Baja
Murid 2 : Besi
Murid 3 : Gajah
Imam Ghazali : Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah
MEMEGANG AMANAH

(Surah Al-Azab : 72 ).
Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah(pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.'

************************************************************************

aku malu dgn Allah.
byk amanah yg aku gagal pegang.

diri sendiri.
mama abah.
keluarga.
sahabat-sahabat.
dunia.
tambahan akan datang... anak-anak didik.

dari dulu aku pandang tugas itu terlalu mulia untuk aku pegang.
hingga suatu ketika aku tolak jauh dari rancangan aku.
bukan sebab tak mahu. tapi takut sangat.

besar.
berat.
tak layak rasa.

tapi hari ini, ini jalan yang Allah tentukan untuk aku.
mampu kah aku?

ya Allah, permudahkan lah. bantu lah aku.

amanah tu berat.
ya.

2 comments:

* said...

yg murid 1 tu, jawapan dia baja tu baja ape? cambaja pokok ke? gile tak berat pun..

nasrah said...

hehehe..mungkin baja 50kg. berat aa..