Tuesday, February 24, 2009

forgive & forget

aku selalu dgr org ckp..
'i can forgive & but i cannot forget!'

tapi..
aku percaya kalo kita dah maafkan, means kita dah lupakan.
mungkin bukan peristiwa tu,
tapi perasaan marah, sedih, sakit hati disebabkan
kejadian tu sepatutnya dah dilupakan.
itu baru memaafkan dalam maksud yang sebenar.
itu juga yang aku sentiasa cuba lakukan.

so, kalau forgive & come with forget.
xyah la nk ckp, forgive not forget.

bg aku memaafkan tu jugak bukan mudah.

sebab tu tinggi martabat seorang pemaaf.
pemaaf dalam erti yang sebenarnya.
jgn main ckp ja..hati tu kena ikut sekali.

tipu org senang. tipu diri pun boleh.
tipu Allah, jangan harap la.
Dia yang jadikan kita.
mana boleh tipu.

sumber: pengalaman.
hasil:
bukan senang kan nak memaafkan.
ini kan hal dunia. maafkan lah untuk akhirat.
bukan senang kan nak memaafkan.
tapi kita pon penah buat salah..
selalu sgt kita harapkan org maafkan salah kita.
buatlah dulu.
semoga Allah mengampunkan kita.

cakap memang senang. heh.

1 comment:

Qis said...

hmm,...

"tapi kita pon penah buat salah..
selalu sgt kita harapkan org maafkan salah kita."

alhamdulillah kita dikalangan mereka2 yg sedar... semoga Allah kekalkan kerendahan hati kita ni...

sgt kesian kan, org yg x sedar diorg dah buat salah. atau rasa diri sentiasa betul. dan baik.

cam malaikat plak. ye, aku emo. aku pms.