Saturday, November 29, 2008

Penah jadi tak?

Beberapa kali dlm sejarah lipatan hidup aku (fuiyoo ayat..)
berlaku kejadian2 seperti berikut..

ada call masuk..heh incoming call la dlm omputihnye.
pastu aku pon angkat dgn yakinnya, "Hello, Waalaikumussalam.."
(patutnya aku bg salam kan..sengal tul)
pastu org tu pon..hello, lalu blur. mungkin dia terpinga2 apa patut dia ckp.

recently berlaku satu kejadian misteri..
aku tegur sorang kwn lama, mmg dah lama tak tegur ni..
walaupun dah lama dia ada dlm list ym aku.

aku : assalamualaikum
aku : pekaba
dia : waalaikumussalam
aku : sihat, alhamdulillah
dia : sihat
dia : eh?
(demmm!! dia tak tanya pon..tu aku yg tanya..nape aku jwb sndiri!)
aku (nk kaver malu) : eh..sndiri tanya sndiri jawab plak.. salah window ni.
dia : eh..takpe..mmg nk tanya pon

kih kih kih..
hopefully, jgn la dia baca blog ni..buat malu je.
pecah rahsia aku buat ayat kaver line.


ni cite lain..
aku ada kawan nama nurin..adik bradik nama nurin gak.
kalo tipun umah dia kena bg nama penuh.
seb baik aku dh tulis siap2 nama penuh dia kt kertas kecik bila nk tipun umah dia.
tp tu bukan citenya..
dia slalu tipu aku..kejap dia kata kt aussie tmbh sejam..
esok lusa dia kata tambah 2 jam plak..
pastu jadi tmbah 3 jam plak..
kdg2 turun balik sejam.
tak logik betul. bumi berputar sama je. ape nk tuka2 jam.
ingat masuk mesin masa pe..
lg satu cite.. dia tgh bercenta skang..hakhakhak..oh nurin!

Friday, November 28, 2008

F.R.I.E.N.D.S

Thanks to you!

I know I can't thanks enough.
I think you know who you are. Dun point to others, it's really you.

~ Because you always listen, understand and give supports. *hug*

~ Because you always listen, trying hard to understand & advise.

~ Because you lend me your shoulders & ears, of course.. when I cried out loud.

~ Because you care to know and have a deep feeling of sympathy.

~ Because you listened, tried to teach me to be stronger by being away from me.

~ Because you hate me and it's give me courage to fight more.

~ Because you always in my heart & my mind, so I know I still have those.

~ Because you ever come across in my life, yes, you do affect me.

i luv u friends! *wink*


I did alot of thinking before the decision is done.
I know you care. I need your support & pray for me.

*smile*

Thursday, November 27, 2008

Cawan vs Air


SEKUMPULAN bekas pelajar sebuah universiti berkumpul menziarahi bekas pensyarah mereka. Pensyarah itu amat gembira menerima kedatangan bekas pelajar yang berjaya dalam jurusan dan kehidupan masing-masing. Mereka bertanya khabar dengan penuh mesra dan terus terang. Perbincangan berlanjutan sehingga menyangkut kepada permasalahan berbentuk peribadi. Ada yang mengeluh, mengadu dan meluahkan perasaan yang tertekan dengan pelbagai permasalahan, tekanan hidup berkeluarga, dengan rakan di tempat kerja serta masyarakat sekeliling.

Pensyarah itu hanya tersenyum dan terus menuju ke dapur untuk mengambil cawan pelbagai bentuk dan warna. Ada yang dibuat daripada tembikar, kaca dan plastik. Ada yang cantik, penuh hiasan, kelihatan mahal dan ada yang biasa saja dan murah. Pensyarah itu menjemput semua bekas anak murid itu minum menggunakan cawan pilihan mereka.

Apabila semua bekas pelajar itu mengambil cawan yang terisi air, dia pun berkata: "Jika kamu perhatikan, semua cawan yang cantik dan mahal itu diambil, yang tinggal hanya cawan yang biasa-biasa dan murah! "Begitulah lumrahnya kita hanya akan memilih yang terbaik (menurut pandangan luaran), sebenarnya itulah punca masalah dan tekanan hidup yang kita semua hadapi!"

Apa yang kita perlukan sebenarnya adalah air, bukan cawan itu, tetapi kita secara tidak sedar memilih cawan yang cantik saja! Demikianlah kehidupan ini – ibarat air. Kerjaya, wang ringgit dan kedudukan dalam masyarakat semuanya umpama cawan yang beraneka warna itu. Semua itu adalah alat atau pemudah cara untuk meneruskan hidup tetapi kualiti hidup tidak berubah. Jika kita hanya menumpukan perhatian kepada cawan, kita tidak ada masa untuk menghargai, merasakan dan menikmati air itu!

Apa yang pensyarah itu katakan bertepatan dengan apa yang al- Quran bentangkan mengenai jiwa manusia yang selalu berkeluh kesah dan tidak pernah rasa cukup. Pelbagai permasalahan kita berpunca daripada empat perkara:

  • Kita hanya memandang dan menginginkan apa yang ada pada tangan orang lain. Kita tidak nampak atau lupakan nikmat di dalam genggaman kita. Walhal, Allah telah berikan kepada kita. Oleh itu kita tidak rasakan ‘keseronokan’ atau terasa nikmat dengan pemberian itu.
  • Kita terlalu banyak ‘komplen’ dan komen (mengadu) dan mengeluh serta menyalahkan keadaan sehingga kepada permasalahan sekecil-kecilnya dalam kehidupan dunia ini. Tetapi, kita sering lupa kesusahan dan penderitaan sebenar yang bakal kita hadapi di akhirat kelak.
  • Kita terlalu mengejar kemewahan, kemegahan dan glamor kehidupan sehingga melupakan tujuan hidup kita sebenarnya. Inilah sebenar ujian hidup yang kadang kala kita rasakan amat memeritkan untuk dihindari, pada hal kita tahu ganjarannya adalah syurga daripada Allah.
  • Kita selalu menganggap kehidupan di dunia ini untuk hidup selama-lamanya. Oleh itu, kita menghabiskan seluruh sumber dalam diri semata-mata untuk membina pengaruh, mengumpul harta dan kemasyhuran diri seolah-olah ‘kematian’ itu untuk orang lain, bukan untuk kita. Kita lupa semua kejadian akan mati dan walhal akhirat adalah kehidupan abadi.

Oleh itu, dari sekarang kita hentikan perangai suka komplen, komen dan berkeluh kesah. Kita hargailah kehidupan ini. Kita jalani kehidupan sebagai khalifah Allah, melakukan yang makruf, melarang perkara yang mungkar. Kita syukuri nikmat yang ada dan panjangkan nikmat ini kepada orang lain dengan memberikan khidmat menolong dan memudahkan kehidupan orang lain.

Pernah suatu ketika Saidina Ali ditanya oleh seorang lelaki: "Jika diberikan pilihan, mana satukah yang kamu pilih?, kehidupan di dunia atau mati? Jawapan baginda memeranjatkan lelaki itu: "Saya akan pilih kehidupan di dunia, melalui perjuangan dalam kehidupan ini, saya mendapat bekalan untuk mencapai keredaan Allah di akhirat kelak."

Moga seluruh perjalanan hidup kita diredhai dan dirahmati oleh Allah. Apa guna hidup seorang hamba tanpa keredhaan penciptaNYA.

Tuesday, November 25, 2008

What I've Learnt Today ?

I've learned that no matter what happens, or how bad it seems today, life does go on, and it will be better tomorrow."

"I've learned that regardless of your relationship with your parents, you'll miss them when they're gone from your life."

"I've learned that making a 'living' is not the same thing as 'making a life'."

"I've learned that life sometimes gives you a second chance."

"I've learned that you shouldn't go through life with a catcher's mitt on both hands; you need to be able to throw some things back."

"I've learned that whenever I decide something with an open heart, I usually make the right decision."

"I've learned that even when I have pains, I don't have to be one."

"I've learned that every day you should reach out and touch someone."

"People love a warm hug, or just a friendly pat on the back."

"I've learned that I still have a lot to learn."

"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel."


APPRECIATE THINGS AROUND YOU...THERE'S A REASON WHY ALLAH DID THAT. ^_^


creditted iluvislam

Saturday, November 22, 2008

A little girl's prayers

When I was a little girl, so young,
with curly hairs (I dun have it anymore),
I used to pray this way to Allah

" Ya Allah, ampunkan dosaku dan mama abah,
murahkan rezeki ku dan mama abah,
panjangkan umur ku dan mama abah
tapi Kau bagilah mama abah umur lagi panjang.
Bagi la aku mati dulu sebelum mama abah.."

another one..

" Ya Allah, bagi la semua dosa-dosa mama kat aku,
dan ampunkan lah dosa-dosaku "

*grin*

so sincere and 'suci' kan hati seorang kanak-kanak.
All about love. Because I love mama abah so much.
Can't help of losing them.

Friday, November 21, 2008

Allah Knows

creditted to mutiara hati

My dearest,
Wipe your tears, for you are loved.With every inch of my being.



(Zain Bhikha feat. Dawud Wharnsby Ali)

When you feel all alone in this world
And there’s nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are
Allah knows Allah knows

When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take
Allah knows Allah knows

No matter what, inside or out
There’s one thing of which there’s no doubt
Allah knows Allah knows

And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows Allah knows

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows Allah knows

When you gaze with love in your eyes
Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows Allah knows

When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows Allah knows

You see we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs, never fret never frown
Allah knows Allah knows

Every grain of sand,
In every desert land,
He knows.
Every shade of palm,
Every closed hand,
He knows.
Every sparkling tear,
On every eyelash,
He knows.
Every thought I have,
And every word I share,
He knows.
Allah knows

it's BIG!

*senyum*
Allah lebih mengetahui.

hari ni.. years ago, something BIG happened to me.
a small change, make a BIG different of my life.

hari ni..kalau mengikut perancangan lalu,
something very BIG should happen today.
tapi suma tu hanya perancangan, yg tertulis di atas sana lebih hebat yg pastinya.

hari ni..aku akan lakukan sesuatu,
which might give a BIG change of my next day and onwards.
and maybe people around me.

hari ni 21 november..

Thursday, November 20, 2008

malam yang indah

sudah lama tak lalui malam sebegitu
mungkin itu yang terakhir kalinya
indah
sungguh indah

aku akan rindui

Tuesday, November 18, 2008

masalah geografi

aku telah gagal dengan cemerlang terbilang gemilangnya ujian lisan geografi kengkwn ofis aku..
tp plg siot skali..maz tanya Mata Air?
aku jwb dgn yakinnya..Marka !! (bf/gf dlm bahsa kedah)
sbb dlm kepala otak aku masa tu maz tanya apa mksd mata air tu.
rupanya tu nama tempat kt perlis..
ada ka nama tmpt mata air..tah apa2 tah..cis cis cis..

yg lain2 tu mls aku nk cite.
aku rasa diorg tipu aku. huhu..
dan aku dh tau dh..lps ni kalo nama tmpt pelik2 jwb je negeri sembilan.

huh..nnti kalo anak aku tanya nama tmpt..
aku suh google je.

Turn The Pages

You cannot finish the book of life,
without closing it’s chapters.

If you want to go on…
then you have to leave the past as you turn the pages.

prasworld.com

temporarily basis

it's nothing to do with job.
it's about life.

every single thing in this wonderful life is only temporarily basis.
sad or sorrow will never last forever.
Allah has promised us, at the end of every sadness, there's light of happiness.
have you heard of this "jangan gelak byk sgt, takut nanti menangis plak"
it's just a reminder, happiness also won't remain forever.
same goes with the beauty, the wealth, the career, the knowlegde,
the love, the honesty, the pain, the confusing, the parents, the kids,
the friends, the 'iman' and even the life.

Allah only lend those to us, not to be kept but the care and to test.

life is short. enjoy it? what about those bekalan for akhirat?
akhirat is forever.
it's ok to go through the hardness in this temporarily world.
be really grateful for every goodness that you have here.

may we live there happily ever after.

ameen..

Saturday, November 15, 2008

cubaan cuma

aku menulis bukan utk sesiapa.
tak perlu membuat konklusi sendiri.
aku suka suka.

sekian.

Friday, November 14, 2008

kehadapan kamu

aku gembira
maaf utk kamu yang tak suka aku gembira
betul, aku gembira.

aku mungkin tak dapat, tapi kamu dapat kah? *senyum sinis*
aku pernah dapat. kamu?
aku tahu apa aku mahu, kamu tahu kah?
aku tahu apa nilainya, mungkin pada ku, mungkin tak bagi kamu.

kamu untung sebab aku betul cuba faham dan hargai.
aku lagi untung, sebab aku yakin DIA ada dengan ku.
aku tak buat dosa. ini cara ku.
aku tak minta kamu terima, hormat mungkin jauh sekali untuk kamu lakukan,
tapi aku tetap hargai.

aku tak kuat?
kekuatan yang buatkan aku lakukan ini.
aku tak rasa kamu mampu lakukan apa yang aku lakukan.

ini bukan drama.
aku hanya mengharapkan pengakhiran yang baik di sana kelak.
InsyaAllah.

Friday, November 7, 2008

saya mahu..

buku ini


dan tonton ini


please..

*buat muka kesian*

owh..dan ini juga.. dah lama cari tapi x jumpa

Thursday, November 6, 2008

aku mmg tak berseni

ni cupcakes aku buat.
ye, aku tau. huduh.
hish..xphm aku nape bleh jadi camtu.
sama je cara aku buat ngn ipah buat.
sungguh beza hasilnya.
tp sedap ok!

aku kuat

sakit.
xpe..Allah ada ngn aku.